zaterdag 1 december 2012

Maak kennis met...

             Tamara De Lempicka

Die waas van verwarring die nu voor je gezicht trekt is normaal. Diezelfde waas stond op mijn gezicht toen ik vorige week voor het eerste de Flow kocht en het artikel over Tamara De Lempicka las.
Maar meteen na het lezen was ik verkocht, zo verkocht dat ik Tamara prompt tot mijn nieuwe voorbeeld lanceerde. Enfin, laten we eerlijk zijn, ik sta niet achter alles wat ze gedaan heeft maar ze is en blijft een coole dame.

Ja, nu blijft die waas van verwarring wel rond je gezicht hangen, we weten nog steeds niet meer over haar.
Laten we beginnen met te zeggen dat Tamara een schilderes was. Ik ga hier geen uiteenzetting van haar leven geven, of een analyse van haar kunstwerken. Ik ga gewoon zeggen wat mij aantrekt in deze dame.

De Lempicka leefde in "The Roaring Twenties" waar de stijl Art Deco zijn topdagen beleefde. Zij wordt als bijna enige schilder tot die stijl gerekend; weer maar eens een bewijs geleverd dat haar stijl uniek is.


Ze had een turbulent liefdesleven. Ze trouwde jong met de knappe playboy-advocaat Tadeusz Lempicki. Met hem kreeg ze één dochter; Maria Krystyna, bijnaam Kizette. Buiten haar huwelijk had De Lempicka een hele resem buitenechtelijke affaires. In die affaires beperkte ze zich niet enkel tot mannen, ook qua sociale klasse was ze niet kieskeurig. Veel van deze romances legt ze ook vast op doek, dat verklaart misschien de sensualiteit en echtheid van haar schilderijen.


Dankzij rebelse vrouwen à la Tamara De Lempicka werd de vrouw bevrijd uit haar verstikkende maatschappelijke rol, en kunnen wij nu onze pollekes kussen dat we voor het grootste deel dezelfde rechten als mannen hebben. Dat is waarschijnlijk het punt dat me zo aantrekt in De Lempicka.

1 opmerking: