woensdag 22 januari 2014

Nostalgie en respect voor mijn kleine ik

Onlangs zat ik door mijn documenten op mijn computer te bladeren. Van nature ben ik een ordelijk mens en dat is ook te zien aan mijn mappen. Alles is netjes geordend per jaar, per onderwerp. Uiteindelijk stootte ik op een mapje met huiswerk van toen ik in het zesde leerjaar zat, ik was toen 11 jaar. Daarin stond een word-document met een kortverhaal in dat ik ooit had moeten schrijven voor de les stellen. En ik moet toegeven, mijn elfjarige ik kon al een stukje schrijven. Ik weet niet waarom, maar ik dacht: "dat moet ik op mijn blog zetten." En zo geschiede...
Aanschouw mijn kortverhaal: De heksen van de Vierkante Tafel

“Help!” riep ze. Lisa schrok wakker in de gevangenis. Het angstzweet parelde over haar voorhoofd. “Oef het was maar een droom”,zegt ze luidop. Ze schrok van haar eigen stem, ze klonk zo hol in deze gevangenis. Normaal zou ze op een hooizolder moeten liggen, bij haar thuis op de boerderij van haar ouders. Haar mooi ingericht hooizolderkamertje. Ze krijgt tranen in haar ogen als ze daaraan denkt, dikke druppels rollen van haar wangen en vallen op de grond. De ratten springen geschrokken weg, maar even later komen ze meteen terug. Ze zit hier in de cel door haar vader. Hij denkt dat ze een heks is omdat haar oma ook een he… euhm kruidenvrouw is. Hij denkt het iedereen denkt het,zelfs haar mama, maar zij is er trots op.
Lisa denkt het zelf ook, meer nog, ze weet het zeker. Ze is een heks, maar een heks die nog niets geleerd heeft. Pappa heeft me laten oppakken. Hij heeft haar en haar mama een klets in het gezicht gegeven en is naar de gevangenis van Mechelen gereden. Mama moest niet in de cel, zij wel. En oma? Oma ook, ze ligt naast haar te snurken alsof er niets gebeurd is. Zij is al vaak gearresteerd en ze is altijd ontsnapt, maar deze keer niet. Ze zegt dat haar tijd gekomen is. Daar begrijpt Lisa dus niets van! Wie wil er nu op de brandstapel gezet worden? Zij niet!

 Haar oma is een heks! Een echte, met toverspreuken en alles wat erbij hoor! En ze is lid van “De heksen van de vierkante tafel   . Dat is een soort van vereniging voor heksen. Het lidmaatschap wordt overgedragen van grootmoeder op kleinkind. Ze schrikt op uit haar gedachten. Er staan twee wachters voor hun cel. De wachters openen de deur. Lisa kijkt hen recht in de ogen en ze probeert een toverspreuk. Ze knijpt haar ogen stijf toe. Eén van de twee zegt plots:”Moet je nou eens kijken Sjarel, die ene kijkt alsof ze op de plee zit.”
Dat had hij nu niet hoeven zeggen. Ze stampt hem zo hard als ze kan in z’n edele delen. Hij valt met een knots tegen de trap en doet niks meer.
Toen zei de andere bewaker:”Aha, een meisje met lef, maar jou moeten we niet hebben, we komen voor die andere heks.” Lisa kreeg een krop in haar keel . Ze stond aan de grond genageld. De man trekt oma recht en gaat met haar naar buiten. Lisa volgt, een vreemde drang trekt haar mee. De wachter zet oma op een kar. Lisa gaat bij haar zitten; De wachter heeft er niets op tegen, Lisa had tenslotte zijn makker pijngedaan. De kar vertrekt. Hij rijdt heel de stad rond. De mensen schreeuwen naar hun. Lelijke dingen en ze herhalen steeds dezelfde zin:” Op de brandstapel!”roepen ze.
We kwamen op de grote markt aan, iedereen was er.
Eerst hield sergant Bavo een lange preek.
Plots zei hij:”Doe je werk, beul.” Lisa nam haar oma stevig vast. De beul nam hun allebei op en draagt hen naar de brandstapel. Plots hoorde Lisa oma’s stem. Ze zei:” Liefste Lisa,
Volg je hart.” Toen dacht Lisa:” Als oma dood gaat ga ik ook dood.
Oma’s tijd was gekomen, en die van Lisa ook. De beul stak de fakkel aan, de brandstapel.
Ik voelde geen pijn. Ik zat te glimlachen. Oma ook, we gingen samen naar de hemel, de heksenhemel.

Voor eeuwig samen…

Daar hoort nog een foto bij van de kleine ik :)

3 opmerkingen:

  1. Amai, op uw elf jaar! Knap hoor! Ik schreef vroeger ook vaak verhaaltjes, maar altijd op papier dus veel gekriebel en onmogelijk om een heel verhaal te reconstrueren aangezien dat dan in vijftien verschillende boekjes werd opgeschreven haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, tof verhaal! Met plezier heb ik dat gelezen :)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Damn, wat een einde voor een elfjarige! Leuk verhaal, nu krijg ik ook zin om op zoek te gaan naar mijn oude stukjes...

    BeantwoordenVerwijderen