zondag 13 juli 2014

Gastblog: Een koffer vol boeken


Mijn gastartikel voor Eva gaat over één van mijn obsessies: boeken. Doorheen het jaar loop ik vaak al lezend rond, maar tijdens de zomervakantie neem ik echt overal een boek mee naartoe. Dit is ook zo wanneer ik op vakantie ga. Dan is het soms zo erg dat een groot deel van mijn koffer wordt ingenomen door boeken omdat ik er graag meerdere meeneem. Vandaag laat ik jullie vijf totaal verschillende boeken zien die ik heel leuk vind voor in de zomer. Er zit van alles wat bij: Engels, Nederlands, simpel, moeilijk, kortverhalen ...


1. Stargirl - Jerry Spinelli
Het eerste boek dat ik zelf heel leuk vond om te lezen is Stargirl van Jerry Spinelli. Het boek gaat over een meisje genaamd Stargirl Caraway die op school heel wat ophef veroorzaakt door haar excentrieke kledingstijl en gedrag. Leo - de verteller - voelt zich meteen tot haar aangetrokken en ze gaan meer en meer met elkaar om. Hij overtuigd Stargirl zelfs om zich meer normaal te gedragen, en dat is waar dingen fout beginnen te lopen.
Ik las dit boek ongeveer een jaar geleden, maar sindsdien heb ik het niet meer vaak bovengehaald. Ik vond het nochtans een heel leuk verhaal en dit is ook weer zo'n boek dat je perfect mee kan nemen op reis om bijvoorbeeld naast het zwembad te lezen. Ik weet niet of je het nog makkelijk kan vinden, aangezien ik mijn versie tweedehands kocht, maar wie weet kan je hem nog wel ergens vinden.


2. Tales of the Unexpected - Roald Dahl
Vervolgens heb ik iets helemaal anders, namelijk een verzameling kortverhalen van Roald Dahl. Tales of the Unexpected bevat 16 kortverhalen (sommige versies bevatten er meer) die zijn geschreven door de bekende schrijver Roald Dahl. Je kent hem waarschijnlijk wel van verhalen zoals Matilda, Charlie and the Chocolate Factory, The Gremlins ... Naast kinderverhalen schreef hij ook vaak voor volwassenen en dit zijn dan onder andere zijn kortverhalen geworden.
Ik vind een verzameling van verhalen altijd leuk om mee te nemen omdat je meteen veel leesvoer bij je hebt. Je kan ook sneller een verhaal uitlezen, wat handig is wanneer je bijvoorbeeld niet veel tijd hebt. Ik heb één van de kortverhalen al gelezen - namelijk Mrs Bixby and the Colonel's Coat - en de rest staat op mijn To Read-lijst voor deze zomer.


3. Hard Hart - Ish Ait Hamou
Dat waren al twee Engelse boeken, en daarom is het volgende van Belgische bodem. Ish Ait Hamou (bekend van onder andere So You Think You Can Dance) bracht begin dit jaar Hard Hart uit, een boek over Tom Macleigh die besluit om in Boston te gaan studeren. Hij moet zijn plan leren trekken in de grote stad en dit gaat niet altijd van een leien dakje. Daarbovenop leert hij ook nog eens een meisje kennen. Rachella zit samen bij hem in de les en hij kan haar maar niet uit zijn hoofd zetten.
Toen dit boek werd gepubliceerd was ik meteen benieuwd naar het verhaal. Het las heel vlot en het boek was ook best spannen. Ik wou steeds meer te weten komen over de personages en over de mysterie die rond het boek hangt. Met andere woorden: zeker een aanrader voor deze zomer!


4. De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween - Jonas Jonasson
Het voorlaatste boek dat ik jullie ga laten zien is De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween (wat een titel!) en is geschreven door de Zweedse schrijver Jonas Jonasson. Het gaat over Allan Karlsson die honderd jaar wordt en besluit dat hij niet langer in het rusthuis wil blijven. Hij doet zijn pantoffels aan, vult een koffer met zijn bezittingen en trekt de wijde wereld in. Doorheen het boek vertelt hij zijn tocht als 100-jarige man, maar ook de dingen die hij in zijn leven meemaakte. Over de oorlogen, dictaturen, presidenten, enzovoort.
Het bevat dus ook een geschiedkundige waarheid omdat Allan bijvoorbeeld vertelt over Winston Churchill of Amerikaans president Truman. Dit wordt dan vermengd met heldendaden van de 100-jarige die hij uithaalde in de afgelopen honderd jaar. Persoonlijk vind ik dit heel leuk om te lezen omdat alles heel luchtig wordt verteld. Het lijkt of je middenin de geschiedenis zit.


5. The Fault in Our Stars - John Green
Dit boek kon absoluut niet ontbreken in mijn lijst. The Fault in Our Stars is mijn favoriet boek dat ik telkens weer opnieuw lees. Dit lijkt misschien een beetje obsessief, maar ik vind het gewoon prachtig. De kans is groot dat je er al van hebt gehoord, aangezien de verfilming momenteel in de cinema wordt gedraaid, maar toch vind ik dat iedereen eerst het boek zou moeten lezen.
Het verhaal gaat over Hazel Grace Lancaster die terminaal ziek is. In de zelfhulpgroep voor kankerpatiënten ontmoet ze Augustus Waters, en het klikt meteen tussen de twee. Ze maken samen heel wat mee: leuke, maar ook minder leuke dingen. In het boek worden alle gebeurtenissen prachtig beschreven en daarom is het zonder twijfel mijn favoriet boek.


Dat was het dan! Vijf aanraders van mij voor jullie. Als je graag nog meer leest over boeken of andere leuke bezigheden, bezoek dan zeker en vast mijn blog The Beautynary. Daar blog ik samen met mijn beste vriendin over make up, mode, boeken, fotografie, kunst ... We bloggen over alles wat we leuk vinden!


~ Hannelore

2 opmerkingen:

  1. Ik heb de laatste twee opgeschreven, die lijken me erg interessant :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn ook twee van mijn favoriete boeken!
      Je zal het je niet beklagen ;)

      ~ Hannelore

      Verwijderen