woensdag 10 september 2014

Kleine obsessie: Eva Mouton

We smijten er vandaag alweer een nieuwe kleine obsessie tegenaan. Het lijkt wel alsof ik nogal erg veel obsessies heb de laatste tijd… Moet ik me zorgen beginnen maken?

Vandaag stel ik jullie Eva Mouton voor. Altijd een beetje voorzichtig zijn als we het woord obsessie gebruiken in combinatie met een bekend persoon. Daarom wil ik graag het woordje “kleine” onderlijnen. Je weet maar nooit hé, met al die celebrityschandalen van de laatste tijd hier :). Want ik zou mevrouw Mouton niet graag op haar tenen trappen. “Geen katje om zonder handschoenen aan te pakken”, zo zeggen ze dat wel eens. Op haar website dreigde ze me al af om een zak stront op mijn stoep te komen droppen en die op te fikken mocht ik haar afbeeldingen zonder toestemming gebruiken. Dus stuurde ik vriendelijk een mailtje, en stuurde zij allervriendelijkst een mailtje terug. Vervolgens was ik ongeveer een goed kwartier starstruck, waarna ik mijn triomfmail op facebook postte. Gewoon even om te illustreren dat ik Eva Mouton wel erg plezant vind.
Genoeg gezever. Eva Mouton dus. Aanschouw:
Eva Mouton is een jonge illustrator die een opleiding volgde Vrije Grafiek en Illustratie aan het Sint-Lucasinstituut te Gent. Die informatie heb ik by the way niet zelf in mijn brein steken, maar netjes opgezocht op haar website. Ze werkt o.a voor De Standaard (wellicht het bekendste voor jullie) maar neemt ook allerlei andere opdrachten aan.
Eva Mouton staat wekelijks in dsWeekblad met haar vaak hilarische en zeer herkenbare tekeningen onder de titel Eva’s Gedacht.
bron afbeelding

bron afbeelding

Waar houdt ze zich verder nog zoal mee bezig? Eva Mouton heeft ook haar eigen webshop waar je, naast haar tekeningen, ook heel erg leuke buttons en magneten kan kopen. Vooral die met de cacti, daar ben ik echt weg van. Al staan ze in zware concurrentie met de ijsjesmeisjemagneet. Alleen heel spijtig dat ze daar geen buttons van verkoopt (had ik anders ongetwijfeld al in mijn bezit). De magneten zijn te vinden op Eva's webshop, maar je vind ook buttons van cacti op de webshop About a Brooch.

Je kan natuurlijk al langer een illustrator heel goed vinden, maar een tijdje geleden ontdekte ik ook “Het Mens Eva Mouton”. Althans, dat gedeelte toch dat ze deelt met het wereldwijde web. Eva Mouton heeft een goed gevulde instagram, dat volstaat met kittenfoto’s van de überschattige Saga, maar ook andere rariteiten en natuurlijk haar eigen werk.



Het moment dat ik besloot: “Die Eva Mouton dat is dus wel echt een kei coole” vond enkele weekjes geleden plaats. Toen nam zij namelijk deel aan de u allen welbekende ALS Ice Bucket Challange. Uiteraard op geheel eigenzinnige wijze. Het filmpje kan je hieronder bekijken.
Eva Mouton's ALS Ice Bucket Challenge from Eva Mouton on Vimeo.

Eva Mouton is nu ook guest editor (schone term hé, wil ik ook wel eens zijn) voor de Belgische modewebsite Belmodo. Geen nood, niet-zo-modeliefhebbers, ze heeft het niet over soorten foundation en de laatste show van Raf Simons. Eva Mouton is gewoon weer haar doodgewone, gekke en supercalifragilisticexpialidociouse zelve.

Dan laat ik jullie nu maar deze hele leuke Homo Sapiens checken.
Je kan haar volgen via Instagram en Facebook. Maar breng ook eens een bezoekje aan haar website en weblog.
Dan ga ik nu even een Eva Mouton fanclub oprichten. Kan ik al iemand inschrijven?

2 opmerkingen:

  1. Ik volg Eva op Instagram en vind het ook een topwijf. Die ALS Ice Bucket Challenge was idd héél grappig :-).

    BeantwoordenVerwijderen