maandag 8 februari 2016

Dagen Zonder Vlees #1


De wereld is om zeep. De mensheid is verdoemd. De aarde huilt. Iedereen weet het en zij die de klimaatsverandering ontkennen beschouw ik meteen als minder intelligent. Aanvaarding is de laatste stap van het rouwproces, maar voor dit probleem is dat niet genoeg. Want u kan zo veel zagen en praten als u wilt over deze wereld die volgens u naar de klote is, maar als u blijft staan op uw dagelijks bord vlees, uw goedkope kledij van Zara en uw fruit en groenten die u het hele jaar rond in de supermarkt wilt zien, dan moet u er toch iets aan gaan doen.

Oké, genoeg geklaagd en gevit op de mensheid, tijd om mijn plan uit te doeken te doen. Enfin, “mijn plan”, het is te zeggen, het plan van heel veel Vlamingen. Tijdens de Vasten, vrome zieltjes als we zijn, wordt dit jaar weer Dagen Zonder Vlees georganiseerd. De uitdaging is dat u die 40 dagen eens wat minder vlees en vis consumeert. Als u een rasechte carnivoor bent, kan het al een hele verandering zijn om een dag per week een vegetarische maaltijd in te plannen.
Twee jaar geleden deden wij bij ons thuis al eens mee. Toen woonde ik nog “voltijds” thuis, dit jaar zit ik vijf dagen van de zeven op kot in Leuven en kook ik dus mijn eigen potje. En vanaf woensdag 10 februari zal dat potje dus geen vlees meer bevatten.
Ik probeerde sowieso al een keer per week vegetarisch te koken, maar nu ga ik er toch volledig voor gaan.


Ohja, nog iets. Ik dacht bij mezelf “Eva, waarom het uzelf makkelijk maken als het ook moeilijk kan? Titje.” Dus voegde ik er voor mezelf nog een extra uitdaging aan toe, een dag per week volledig veganistisch eten.
Eerlijk is eerlijk, veganisme vond ik altijd het toppunt van geitenwollensokkengedrag. Het lokte bij mij steevast de reactie uit van de doorsnee onwetende mens “Doe eens normaal, kippen moeten hun eieren leggen, koeien moeten melk geven.” Zat ik daar wel een beetje fout, maar als u daar in geïnteresseerd bent, verwijs ik u liever door naar een flinke Google search.
Ik denk dat dat vooral ligt aan het feit dat ik eigenlijk geen veganisten ken, dat ik nog met veel vragen zit en dat het beeld van de veganist bij mij gelijk stond aan Freelee the Banana Girl. Als u Freelee niet kent, geen nood, ik raad u ook niet aan om u te leren kennen. Tenzij u natuurlijk uw ogen uit uw oogkassen wilt rollen en gefrustreerd urenlang naar YouTube-filmpjes wilt kijken.


Ik weet nog niet hoe, ik weet nog niet wat, maar ik zal af en toe verslag uit brengen van mijn vleesloze avonturen op mijn plekje op het wereldwijde web. Deels ook als stok achter de deur, als ik zo veel mogelijk mensen vertel over mijn plannen, moet ik me er ook aan houden. Anders maak ik me belachelijk, en welk Westers meisje van 18 jaar is er nou niet bezig met haar reputatie?


Tips, recepten, en motivatiespeeches zijn altijd welkom!

5 opmerkingen:

  1. Met zo'n inleiding kunt ge natuurlijk niet anders dan het 40 dagen 'volhouden' hé. Meer nog: met zo'n inleiding is het zowaar bijna bizar dat ge buiten DZV wél nog bijna dagelijks vlees eet. Maar wat ik vooral wil zeggen: smakelijk de komende 40 dagen, ook op de veganistische dagen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Joepie! Veel plezier met koken en eten, dat komt wel goed. Misschien kan je eens samen met of voor je kotgenoten koken, om hen ook een beetje warm te maken voor het initiatief?
    Ik ben benieuwd naar je updates. En als je nog veganistische recepten zoekt: altijd welkom op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You go girl !!

    https://www.youtube.com/watch?v=5-sfG8BV8wU&ab_channel=Envane

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, veel succes! Ik denk dat je er zo aan gewend bent :) (oooh en met Freelee wil niemand geassocieerd worden, ieie dat is zo'n naar mens)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe dit jaar ook weer mee en is me vorig jaar perfect gelukt ! Ik deed zelfs nog even door tot ik op restaurant moest en niks vegetarisch op de kaart vond.. Ook ik zal m'n ervaringen delen. Hopelijk kan ik snel lezen hoe jouw eerste week verliep ! Veel succes en je niet laten doen hé!

    BeantwoordenVerwijderen